פסילת צוואה

עילות לפסילת צוואה

חוק הירושה אשר נחקק בשנה 1965, מסדיר את כללי הירושה בעקבות מותו של אדם. החוק, בתצורתו היבשה קובע כי עם מותו של אדם, יועבר עיזבונו ליורשיו על פי דין או על פי צוואה אשר הותיר המנוח אחריו. החוק קובע מיהם יורשיו של אדם ומהו סדר העדיפויות ביניהם בקבלת הירושה וכן האם צוואתו תקפה או שמא בלתי חוקית. ברוב המקרים שוכרים עורך דין ירושה ועיזבון לטיפול בהתנהלות והשלמת התהליך הרצוי.
מאמרים שונים באתר זה מפרטים את החשיבות הרבה שבעריכת צוואה בידי עו"ד מומחה בתחום הצוואות והירושות זאת על מנת להבטיח כי רצונותיו של אדם יובאו לידי ביטוי אחר מותו כפי שהתכוון לכך. על מנת לרדת עוד יותר לשורש העניין ולהבין את חשיבותה של צוואה חזקה בעלת "מנגנוני ביטוח", יש להבין ראשית את העילות הקבועות בחוק אשר בגינן צוואה עלולה להיחשב כבלתי תקפה ואף להיפסל כליל. כמו למשל הגשת התנגדות לצוואה קיימת, פסילת צוואה טכנית ועוד.

פסילה טכנית של צוואה

עוד בטרם נכנסים לתכנה של הצוואה והמנגנונים שבה, קיימת חשיבות לאופן עריכתה של הצוואה ולפגמים אשר עשויים ליפול בעת עריכתה ועשויים במצבים מסוימים להביא לפסילתה.

כך לדוגמה אנשים רבים הבוחרים לערוך צוואה באופן עצמאי, סבורים כי הקלדתה במחשב מייעלת את המסמך והופכת אותו לקריא וברור יותר כאשר בפועל ההפך הוא הנכון.

צוואה בכתב יד – כשמה כן היא. עליה להיכתב בכתב ידו של המצווה ואין די רק בחתימתו על מסמך שהודפס. מכאן שעשיית צוואה בכתב יד במחשב יכולה להוות עילה לפסילתה של הצוואה כולה.

כך גם האמור לגבי היעדר חתימת המצווה. גם אם הצוואה כולה נכתבה בכתב ידו של המנוח, אך נעדרת ממנה חתימתו, עשויה הצוואה להיפסל.

יחד עם זאת ובשל העיקרון המנחה של בתי המשפט לכבד את רצון המנוח, טעויות המכונות "טעות סופר" כגון טעות בתאריך, באיות שמות או מספרי תעודת זהות לרוב לא יהוו עילה מספקת לפסילת הצוואה כולה.

מאמרים שונים באתרי זה מפרטים את החשיבות הרבה שבעריכת צוואה בידי עו"ד מומחה בתחום הצוואות והירושות זאת על מנת להבטיח כי רצונותיו של אדם יובאו לידי ביטוי אחר מותו כפי שהתכוון לכך. על מנת לרדת עוד יותר לשורש העניין ולהבין את חשיבותה של צוואה חזקה בעלת "מנגנוני ביטוח", יש להבין ראשית את העילות הקבועות בחוק אשר בגינן צוואה עלולה להיחשב כבלתי תקפה ואף להיפסל כליל.

צוואה סתומה

צוואה היא לרוב מסמך פשוט מבחינת תוכנו אך במקרים מסוימים ניסוח קלוקל יכול להביא עד לכדי פסילתה. מצב שכזה מכונה "צוואה סתומה". המדובר במקרה בו  מונחת לפתחו של בית המשפט צוואה אשר הוא מתקשה להבין את תוכנה ואת כוונת המצווה בה ובשל כך נאלץ להביא לפסילתה.

אי כשירות במועד ערכית הצוואה

אחת העילות המרכזיות לפסילתה של צוואה הינה באופן של הוכחת היעדר כשירות של המצווה בעת עריכתה.

אי כשירות יכולה להתבטא מבחינה פיזית – בעיה רפואית המונעת הלכה למעשה את עריכתה , או שמא מבחינה שכלית או מנטלית. לא בכדי מומלץ לאדם לערוך את צוואתו כאשר הוא מצוי במצב בריאותי טוב ולא לחכות להידרדרות במצב רפואי או מנטאלי אשר יוכל להוות טענה כנגד בהירות החלטותיו.

השפעה בלתי הוגנת על הצוואה

באם מוכח כי על המנוח הופעלה השפעה בלתי הוגנת אזי ניתן יהיה להביא לפסילה של הצוואה אשר הותיר אחריו.

השפעה בלתי הוגנת יכולה להתבטא במסר אופנים, כאשר הברור שבהם הוא היכולת להוכיח כי על המנוח הופעלו לחצים, איומים, תחבולה או תרמית בטרם או בעת עריכת צוואתו. באם יצליחו הטוענים לפסילתה להוכיח כי אחד מאלו הופעלו על המנוח, עשוי בית המשפט להחליט שצוואתו תיפסל.

השפעה בלתי הוגנת יכולה למשל להתבטא בלחץ לנשל יורש מסוים מהצוואה או לחלק את הרכוש באופן אחר משהתכוון המצווה במקור. במקרים רבים תוך ניצול מצוקתו של המצווה.

במקרים רבים ועל מנת לחזק את תוקפה של הצוואה, נהוג לערוך אותה בפני עדים. יחד עם זאת, לא כל עד יחזק את תוקפה של הצוואה ולעיתים אף יכול להיווצר מצב הפוך. במקרים בהם הצוואה נוטה לטובת מי שלקחו חלק בעריכתה, כלומר האדם אשר סייע למנוח בכתיבתה הוא אחד הנהנים ממנה, עשוי בית המשפט לראות בכך השפעה לא חוקית על כותב הצוואה ובכך להביא לפסילתה או לפסילת חלקו של הנהנה.

צוואה היא לרוב מסמך פשוט לעריכה ואשר מטרתו להבטיח שרצונותיו של אדם יישמרו גם לאחר מותו. יחד עם זאת אי ידיעת החוק עשויה להוביל אנשים למצב בו הם עורכים את צוואתם בעצמם אך אינם מוודאים את כשירותו של המסמך באופן שיבטיח כי צוואתם לא תיפסל בשל פגם טכני או מהותי.

מצער לראות מקרים של צוואות אשר נערכו בידי אדם תוך השקעה ומחשבה באשר לרצונותיו ודאגה לקרוביו, אשר פגם שנפל בעריכתן מביא לפסילתן באופן חלקי או מלא.

בדיוק בשל כך קיימת חשיבות בעריכת צוואה בעזרת עורך דין ירושה בתל אביב אשר יבטיח את קיומה באופן זהה לרצונו המקורי של המנוח המצווה.

משרד עורכי דין חסון פרץ ישמח לסייע לכם בכל הקשור לצוואות וירושות וילוו אתכם לאורך כל התהליך עד להשגת המטרות לשביעות רצונכם. צרו עימנו קשר או השאירו פרטים בטופס מטה ונשמח לחזור אליכם.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים
התנגדות לצוואות

התנגדות לצוואות

התנגדות לצוואות בין אם הדדית או בין אם לא – הוא הליך משפטי אשר מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה. צוואה הדדית היא צוואה

קרא עוד >>
עריכת צוואה

עריכת צוואה

מדוע לצוואה וייפוי כוח מתמשך אין גיל כמעט כל אחד מאיתנו עבר או יעבור בחייו מסלול דומה – שחרור מהצבא, טיול גדול, לימודים

קרא עוד >>

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם