מכתב עורך דין

על החשיבות של שליחת מכתב התראה מעורך דין טרם נקיטת הליכים משפטיים 

כמעט בכל הליך אזרחי או מסחרי, לדוגמא, תביעה אזרחית, דרישה של אדם לתשלום חוב או התראה  טרם פנייה להליך של פינוי מושכר, יישלח מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים. המכתב  נשלח לצד שכנגד ומטרתו להתריע על כוונתו של הצד השולח לנקוט בהליכים משפטיים כנגד הנמען, לרוב מכתב עורך דין מטרתו לעשות ניסיון אחרון ליישוב המחלוקת טרם הפניה לערכאות. במאמר זה אנו נבין מהו מכתב התראה מעורך דין, מה החשיבות שלו? מהן היתרונות והחסרונות של מכתב התראה ועוד. 

מהו מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים?

מכתב עורך דין הוא כלי חשוב ורב עוצמה, בהתאם לכך יש להשתמש בו בתבונה. שליחת מכתב התראה מעורך דין טרם נקיטת הליכים משפטיים מטרתה על דרך הפשט, להתריע בפני הצד שכנגד על כוונת השולח להגיש כתב תביעה או לנקוט בהליך משפטי כנגד הנמען, כשהמטרה היא לנסות לחסוך התדיינויות משפטיות עתידיות אשר יכולות לעלות כסף ולגזול זמן. רבים שואלים האם ישנה חובה לשלוח מכתב מעורך דין ולהתריע, התשובה היא שאומנם אין חובה חוקית, במרבית ההליכים, המחייבת את התובע לשלוח מכתב עורך דין ולהתריע בפני נקיטת הליכים משפטיים טרם הגשת כתב תביעה.

אולם לרוב, הערכאה שתדון במחלוקת עשויה לבקש מן הצד התובע להראות, כי עשה כל שביכולתו על מנת לסיים את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט, כאשר הראיה המרכזית לכך היא האם נשלח מכתב עורך דין לנתבע טרם הפניה לבית המשפט. כמו כן ישנם הליכים משפטיים בהם שליחת מכתב התראה הינה חובה קבועה בחוק ומכאן שלא ניתן להתקדם ולהגיש כתב תביעה בהליכים אלה ללא פנייה מוקדמת לצד השני. במקרים רבים אי עמידה בכלל ההתראה עשויה להיחשב כחוסר תום לב.

דוגמה להליך בו ישנה חובה בדין לשלוח מכתב עורך דין טרם נקיטת הליכים משפטיים. היא תביעה לפינוי מושכר, הוראות הדין מחייבות את בעל הנכס להתריע בפני השוכר לפני כוונה לפתוח בהליכי פינוי.

מכתב עורך דין

האם ישנם כללים ברורים לפיהם ינוסח מכתב התראה

לנוסח המכתב אין כללים קבועים מה עוד שיש להתייחס לכל מקרה לגופו, לכן חשוב לקבל ייעוץ מעורך דין אודות מהות העניין ולשקול שליחת מכתב דרישה מעורך דין, בהתאם לצורך. יחד עם זאת חל איסור לעשות שימוש באיומים במכתב ההתראה ועורך הדין כפוף לכללי האתיקה המחייבים פנייה הולמת לצד שכנגד, עורך דין אזרחי מנוסה ידע לנסח מכתב עורך דין בו יפרט את הצעדים שינקטו כנגד הנמען לצורך מימוש זכויותיו של לקוחותיו ויפנה את הנמען להוראות הדין החל.

על המכתב להיות ממוקד, ברור ושאינו משתמע לשני פנים. עניין נוסף שיש לקחת בחשבון הוא החשיבות בשליחת המכתב בדואר רשום עם אישור מסירה, כאשר יש לשמור את אישור המסירה המהווה אסמכתא לקבלתו אצל הנמען, הצד שכנגד. יש לזכור כי ככל ואכן ניתן לדעת בוודאות שהמכתב נמסר, אולם הנמען בחר לא למלא אחר הדרישות שהועלו בו – הדבר מהווה אסמכתא משפטית ותיעוד להתנהלות הנתבע במסגרת ההליך המשפטי.

האם נכון להוציא מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים?

לרוב חשוב להבחין ולהבדיל בין מצבים בהם מכתב ההתראה ייצר תגובה ופעולה חיובית מהצד שכנגד לבין מצבים בהם עלול להיווצר ההפך הגמור, זאת נוכח ההשפעה והידיעה בדבר כוונת הצד השולח והאפקט הפסיכולוגי הנלווה אותו מייצר מטבע הדברים מכתב עורך דין.

אפשר לומר שבמקרים בהם "הקייס" מבוסס ויש סיכויים גבוהים שאם יוגש כתב תביעה, התובע יזכה בה. ישנה חשיבות גדולה יותר לשליחת מכתב התראה מעורך דין, טרם הפנייה לערכאות והגשת תביעה, שכן במצב שכזה הנמען יפנה לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין אזרחי אשר ישקף לו את המצב ואת סיכויו, וייתכן שעורך הדין ימליץ להיענות לדרישות המכתב או לכל הפחות ינסה להגיע לפשרה, ללא ניהול הליך משפטי.

קבלת ייעוץ משפטי טרם שליחת מכתב התראה

מעבר לחשיבות ניסוח מכתב נכון ומדויק על ידי עורך דין באופן שיגשים את מטרת הלקוח, ישנה חשיבות מכרעת בקבלת ייעוץ משפטי סביב נושא זה. עורך דין אזרחי יכול להגיע להסכמה או לפשרה עם הצד השני וכאמור עוד לפני כן – להמליץ האם נכון לשלוח מכתב התראה בנסיבות העניין. 

למשרד עורכי דין חסון פרץ ניסיון עשיר בתחום האזרחי מסחרי. ובייצוג לקוחות פרטיים ועסקיים. עורכי הדין ינתחו עבורכם את המקרה וידעו כיצד לנווט את ההליך והאם נכון לשלוח מכתב עורך דין. 

שאלות נפוצות

קיבלתי מכתב התראה מה עליי לעשות?

אם קיבלת מכתב עורך דין המתריע בפני נקיטת הליכים משפטיים, ברור לכל שלא מומלץ לאחסנו במגירה ולשכוח ממנו, אלא יש להתייחס לעניין בכובד ראש. על מנת להימנע מטעיות אשר יכולות להקשות עליכם בהמשך הדרך, יהיה נכון להתייעץ עם עורך דין אשר יבחן אם יש יסוד לטענות המופנות כלפיכם ובהתאם נייעץ לכם כיצד להשיב לשולח המכתב. 

האם צריך לנסח מכתב תגובה אם קיבלתי מכתב התראה?

במרבית המקרים חשוב להתייחס למכתב שקיבלתם, בנוסף לנוסח מכתב התשובה ולדברים שירשמו ויציינו בו יש השלכות מרחיקות לכת הן בניהול המשא ומתן והן בהליכים משפטיים, ככל ותדרשו לכך. ולכן יש לברור בקפידה את הטענות המועלות במכתב התשובה.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם