התנגדות לצו ירושה – מהו ההליך וכיצד עליי לפעול אם בכוונתי להתנגד לצו ירושה שפורסם?

אדם אשר נפטר מותיר אחריו מלבד צער עמוק לבני משפחתו, גם לרוב, רכוש. ישנם אשר ערכו בחייהם צוואה, ישנם גם כאלו שלא. במקרים בהם נפטר אדם אשר אינו הותיר אחריו צוואה, חלים דיני הירושה המעוגנים בחוק הירושה אותם נסקור. להלן סקירה ראשונית של הליך זה וכן נדון כיצד ניתן להגיש התנגדות לצו ירושה? האם ניתן לראות דוגמא לצו ירושה? מהם הדינים החלים? ומה בדבר אדם אשר כן הותיר אחריו צוואה בחייו?

התנגדות לצו ירושה

על קצה המזלג, צו ירושה הוא צו משפטי אשר מטרתו לקבוע מיהם היורשים החוקיים ומה הוא חלקם בעיזבון של אדם אשר נפטר אשר לא ערך בחייו צוואה. רבים נוטים להתבלבל בין צו ירושה או הגשת בקשה לצו ירושה לבין צו לקיום צוואה של אדם אשר הותיר אחריו צוואה, אולם יש לזכור כי לעיתים גם במקרים בהם יש צוואה, תידרש הגשת בקשה לצו ירושה.

כאשר מוגשת בקשה לצו ירושה קיימת חובת פרסום על כך על ידי מתן הודעה לציבור, ההודעה מתפרסמת בעיתונות, זאת כדי לאפשר למעוניינים בכך להתנגד למתן הצו ולהביע דברם. ההתנגדות תוגש לרשם לענייני ירושה אשר לו הוגשה הבקשה לצו ירושה, והדיון בהתנגדות יתנהל בבית המשפט לענייני משפחה באותו המחוז.

בנוסף יש לשים לב למועדים בהם ניתן להגיש את ההתנגדות, כל עוד  לא ניתן צו, יש להגיש את ההתנגדות בתוך הזמן שקבע רשם הירושה, בצרוף אסמכתא על תשלום אגרה ותצהיר תואם, ככל שהבקשה מוגשת באמצעות עורך דין יצורף ייפוי כוח מתאים.

הליך ההתנגדות הינו רלוונטי כאמור כל עוד לא ניתן צו ירושה. לאחר שניתן צו על ידי רשם הירושה ניתן לנקוט בהליך של ביטול צו ירושה או תיקון צו ירושה.

כיצד ניתן להגיש התנגדות לצו ירושה?

אחרי שעמדנו על הפרטים הטכניים כגון תשלום אגרות, מילוי פרטים אישיים של המתנגד, היורשים, המנוח וכיוצא בזה. נעבור לדיון על מהות העניין. ועיקרו מהן העילות הרלוונטיות להתנגדות לצו ירושה?  

במרבית המקרים התנגדות לצו ירושה מוגשת לשם עדכון רשם הירושה בדבר קיום צוואה של המנוח. במילים אחרות, למתנגד ידוע על צוואה שהותיר המנוח בחייו וברצונו לעדכן ולהצהיר, באמצעות הליך התנגדות לצו ירושה. להתנגדות יש לצרף העתק מהצוואה ומגיש ההתנגדות ייטען לרוב, כי אין מקום ליתן צו ירושה מקום בו קיימת צוואה.

לעיתים רבות מוגשת התנגדות לצו ירושה בטענה של השמטת יורש על פי דין, לדוגמא השמטת צאצא של המנוח בגוף הבקשה, המטרה שהצו המבוקש לא יכיל את כל רשימת היורשים המלאה על פי הדין. מקרים אלו יתרחשו לרוב במשפחות הנמצאות בסכסוך בהם לצד אחד יש אינטרס "להעלים" יורש על פי דין מהחלק בירושה המגיע לו.

מקרה נוסף בוא נעשה שימוש בכלי זה של השמטת יורש הינו יורש על פי דין אשר מוגדר כחסוי, אשר לרוב לא ייחשף מעצם מצבו הבריאותי לעניין הגשת הבקשה, כאשר באמצעות הליך ההתנגדות לירושה יהיה באפשרותו להגן על זכויותיו, ומכאן החשיבות היתרה בהליך משפטי זה.

דוגמא נפוצה נוספות לטענה אשר יכולה לעלות במסגרת הליך ההתנגדות לצו ירושה היא, מגיש ההתנגדות טוען כי היורשים אשר הגישו את הבקשה לצו ירושה, או חלק מהם אינם כבר היורשים החוקיים של המנוח, למשל אישה אשר נחשבת גרושה לפני מותו של המנוח ומגישה בקשה לצו ירושה שבה היא מבקשת לקבל את חלקה בירושה שלא בהתאם לדין.

התנגדות לצו ירושה

סקרנו את העילות ה"פופולריות", אבל מהם שלבי ההליך ההתנגדות?

לאחר שמוגשת התנגדות לצו ירושה, רשם הירושה מעביר את הבקשה למתן צו ירושה ואת ההתנגדות לה לבית המשפט לענייני משפחה, על מנת שיכריע בעניין בהתאם לנימוקים הרלוונטיים אשר הוצגו. כך שלעיתים ייתכן ויינתן צו ירושה שונה מאשר התבקש, זאת לאחר הצגת טיעונים נכונים בנסיבות העניין. זאת ועוד, על החלטת בית המשפט לענייני משפחה בהתנגדות ניתן להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי.

חשיבות הייצוג בהליכי התנגדות ?

עורך דין ירושה ידע לייעץ כיצד לפעול בנסיבות העניין ובכוחו להציג טענות הן משפטיות והן עובדתיות נכונות ולעזור לכם להבין מה רלוונטי להליך, דבר אשר יסייע רבות ואשר ישפיע על תוצאות. יש לזכור כי מדובר בתחום מורכב ורגיש אשר מהותו חלוקת נכסיו ורכושו של אדם אשר נפטר ללא צוואה, דבר אשר מחייב טיפול, זהיר רגיש ונכון.

לא זו אף זו, נוכח העובדה כי ההכרעה בסופו של יום עוברת לבית המשפט בהליך משפטי לכל דבר ועניין, אזי שישנה חשיבות גבוהה בניהול הליך זה על ידי עורך דין בקיא אשר לו ניסיון בהליכים מסוג זה.

למשרד עורכי דין חסון פרץ ניסיון רב ובקיאות מלאה בדין הרלוונטי. המשרד עושה כל שביכולתו על מנת לשמור על האינטרסים של לקוחותיו ומעבר לכך.

שאלות נפוצות

מהו תשלום האגרה וכיצד ניתן למלא תצהיר? 

תשלום האגרה נכון לשנת 2022 עומד על סך של 986 ₪. על אף שניתן לערוך תצהיר תואם ולהגישו לרשם הירושה, עלינו לציין כי טרם הגשת ההתנגדות יהיה נכון לפנות לקבלת ייעוץ מעורך דין, לערוך פגישת ייעוץ ולהתכונן להליך משפטי לכל דבר ועניין.

האם כל אחד יכול להגיש התנגדות לצו ירושה? 

כל אדם אשר רואה עצמו "מעוניין בדבר" יכול להגיש התנגדות למתן צו ירושה, מעוניין בדבר הוא בעצם אדם שיש לו זיקה או אינטרס כלכלי בצו, למשל בן זוג או צאצא של המנוח הינם דוגמאות של בעלי עניין בדבר באופן מובהק.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים
הסכם חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון

אם יש כלל מפתח אותו עלינו לזכור טרם חלוקת נכסי עיזבון הוא: לא מחלקים לפני שבודקים! חוק הירושה קובע, כי הוראות החלוקה הקבועות

קרא עוד >>
צו ירושה

צו ירושה

צו ירושה הוא צו משפטי שניתן לאחר פטירתו של אדם, אשר מטרתו להצהיר אודות יורשיו של אדם במקרה בו אדם נפטר ולא הותיר

קרא עוד >>
עורך דין ירושה

עורך דין ירושה

עורך דין ירושה מטפל בכל הקשור לדיני הירושה והעיזבון, הן מצד המורישים אשר מעוניינים לערוך צוואה ולתכן את אופן העברת הרכוש אותו צברו

קרא עוד >>

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם