ליטיגציה אזרחית מסחרית – הסכסוך המשפטי

מדריך שני בסדרה בנושא ליטיגציה אזרחית מסחרית

מדריך זה הוא החלק השני בסדרת מדריכים בת שלושה חלקים אשר עושים קצת סדר לנאלצים להתמודד עם הליכים משפטיים – הדברים המפורטים בהמשך מדריך זה בדומה למדריכים הנוספים בסדרה השלב הטרום משפטי והליך הערעור יסייעו לכם להבין מה תפקידו של עורך דין ליטיגציה מסחרית – אזרחית, מהי הפרוצדורה הנוהגת בבתי המשפט, ויהוו מעין היכרות בינכם לבין שלביו המרכזיים של ההליך המשפטי.

לידתו של ההליך המשפטי:

לרוב, הליך משפטי אזרחי – מסחרי בא לעולם בהגשת כתב תביעה. כתב התביעה הוא מסמך אשר פותח את ההליך ומוגש לבית המשפט על ידי תובע, בכתב התביעה מפורטות העובדות והנסיבות אשר סובבות את הסכסוך, וכן מפורטים בו "הסעדים", "הדברים" שהתובע מבקש מבית המשפט להעניק לו בשל אותו סכסוך, אותם סעדים יהיו לרוב סעדים "כספיים" או סעדים "הצהרתיים".

סעדים כספיים הם סעדים המגלמים בחובם ערך כספי כלשהו, לדוגמה פיצויים, תשלום תמורה בגין שירותים שניתנו, עמידה בחיובים כספיים הנובעים מחוזה, השבה של כספים וכדו'.

סעדים הצהרתיים הם סעדים אשר מצהירים דבר כלשהוא ביחס למישהו או משהו, לדוגמה כתב תביעה במסגרתו מתבקש בית המשפט להצהיר כי נכס מסוים הוא בבעלות מישהו מסוים, או כתב תביעה במסגרתו מתבקש בית המשפט להצהיר כי אדם מסוים ביצע פעולה מסוימת, או שעליו לבצע או להימנע מביצוע פעולה מסוימת.

כדי שבסופו של הליך תובע יזכה לקבל את שדרש במסגרת כתב התביעה שהגיש (במלואו או בחלקו), עליו להוכיח ברמת הוכחה של 51%, כי העובדות המפורטות בכתב התביעה שהגיש אכן קרו, כי הן מגבשות את "עילות התביעה" להן הוא טוען במסגרת ההליך, וכן להצדיק את מתן אותם הסעדים שביקש. עילת תביעה היא בעצם התקיימות של מסכת העובדות הנדרשות כדי לזכות את התובע בקבלת הסעד שהוא מבקש.

בעניין זה נציין, כי תוצאותיו של הליך משפטי אינן בינאריות ואינן בבחינת 0 או 100, כך שתביעה יכול שתוכח ותתקבל באופן חלקי, באופן מלא או בכלל לא. אותו הדין גם לעניין הסעד, תובע יכול שיזכה בסעד אשר ביקש בתביעתו במלואו, בחלקו או בכלל לא.

חשוב להבין במישור זה כי על מנת שסכום התביעה שנקב תובע בכתב תביעתו יהיה הסכום אשר ייפסק על ידי בית המשפט בסופו של הליך נדרש התובע להראות ולהוכיח כי סכום זה הוא אכן סכום הנזק אשר נגרם לו. הפרזה בסכום התביעה, לא בהכרח תעניק לתובע סעד גבוה, אם כי תחייב אותו בתשלום אגרה גבוהה יותר, ולעיתים תשפיע על הערכאה בפניה ידון הסכסוך. לכן עת בוחנים הגשת כתב תביעה באמצעות עורך דין ליטיגציה אזרחית מסחרית, יש לדאוג לכך שהסכומים הנתבעים יהיו הגיוניים וברי הוכחה.

עם פתיחת ההליך, על התובע להמציא לנתבע את כתב התביעה. לרוב, על הנתבע להשיב לכתב התביעה תוך 60 ימים מיום המצאת כתב התביעה לידיו. מסמך זה, נקרא בשפה המשפטית כתב הגנה. במסגרת כתב ההגנה, על הנתבע לתת את נקודת המבט שלו ביחס למסכת העובדות והנסיבות שהוצגו בכתב התביעה וכן להכחיש או להודות במעשים ו/או במחדלים המיוחסים לו במסגרת כתב התביעה. ככלל, טענה אשר לא הוכחשה במסגרת כתב ההגנה על ידי הנתבע קיימת לגביה חזקה שהנתבע מסכים לה.

לאחר הגשת כתב הגנה על ידי הנתבע, עומדת לתובע האפשרות להגיש כתב תשובה לכתב ההגנה תוך 15 ימים מיום המצאת כתב ההגנה לידיו. הגשת כתב תשובה איננה חובה, ובמקרה שלא הוגש על ידי התובע כתב תשובה, הרי שבשונה מהאמור לעיל ביחס לכתב הגנה, רואים בכלל הטענות המפורטות בכתב ההגנה כמוכחשות על ידו.

כתב תביעה וכתב הגנה הם בבחינת היסודות עליהם בנוי ההליך המשפטי, וככלל לא ניתן להעלות טענות עובדתיות אשר לא נטענו במסגרתם בשלבים מאוחרים יותר של ההליך. לכן, בעת הגשת כתב תביעה או הגשת כתב הגנה, יש לוודא כי כתבי טענות אלה מוגשים כדבעי, לאחר שקילת כלל השיקולים, ולאחר העלאת כלל הטענות אשר יסייעו לך להגיע למטרותיך בתום ההליך, בין אם אתה תובע ובין אם אתה נתבע.

על מנת שתביעתך או הגנתך לא תהיה "חלשה" ותביא להתמוטטות קו הטיעון אשר מוצג על ידך בהמשך ההליך, יש לערוך כתבי טענות אלה בחרדת קודש, תוך ראיה מרחבית וארוכת טווח. לשם כך עליך לבחור בעורכי דין ליטיגציה מסחרית – אזרחית מנוסים, יצירתיים ויסודיים אשר יסייעו לך לעמוד במשימה מורכבת זו.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים
תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית היא הליך אשר מוגש על ידי אדם אחד או מספר אנשים מצומצם, בשמה של קבוצת אנשים רחבה. לרוב מדובר בתביעות שהנזק

קרא עוד >>

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם