הסכם חלוקת עיזבון

אם יש כלל מפתח אותו עלינו לזכור טרם חלוקת נכסי עיזבון הוא: לא מחלקים לפני שבודקים!

חוק הירושה קובע, כי הוראות החלוקה הקבועות בצוואה או בדין אינן סוף פסוק ולמעשה ליורשים קיימת אפשרות לשנות את אופן חלוקת העיזבון ביניהם בהתאם לרצונם והסכמתם. ניתן אף לבצע ביטול הסכם חלוקת עיזבון בתנאים מסויימים. מכאן שליורשים יש אפשרות לחלק את העיזבון בצורה אחרת – מטרת הסכם חלוקת עיזבון להבטיח את החלוקה בדרך הראויה והנכונה ביותר ובכך להביא למצב בו כולם מרוצים ככל הניתן.

היתרון העיקרי בחלוקת עיזבון בדרך של הסכם, מקורו בשיקולי מס אותם יש להביא בחשבון טרם חלוקת העיזבון. היות ואין מס עיזבון בישראל העברת נכסי העיזבון פטורה ממס. ולכן נכון שהיורשים ישתמשו בפטור זה בחוכמה וכבר בעת החלוקה יבצעו רישום של הנכסים בצורה התואמת את רצונותיהם בקצה של הדרך, בכך יחסכו לעצמם היורשים כספים רבים.

לדוגמה – עיזבון הכולל בתוכו דירה בסך 1 מ' ₪ וחשבון בנק עם כספים בסכום העולה על שווי הדירה, לעיזבון שני יורשים אשר נקבע לגביהם בצוואה, כי יתחלקו בכל נכסי העיזבון שווה בשווה.

אם הזכויות בדירה ירשמו מחצית על כל אחד מהיורשים והכספים יתחלקו שווה בשווה, אז למעשה ינוצל הפטור ממס בשלב הרישום. אם בעתיד אחד היורשים יבקש לרכוש את חלקו של האחר בדירה יהיה עליו לשלם מס בהתאם לחבויות המס הגלומות בעסקה רגילה מסוג זה.

במקרה והיורשים היו בודקים מראש ומחלקים את העיזבון באמצעות הסכם חלוקת עיזבון היה באפשרותם לקבוע שיורש אחד יקבל את הכספים והיורש האחר את הדירה, או לבחון מודל אחר, בהתאם לנסיבות הספציפיות שלהם ושל הנכסים, ובכך למעשה שני היורשים היו חוסכים לעצמם כספים רבים ומגיעים לאותה התוצאה. 

הסכם חלוקת עיזבון מה צריך לדעת ועל מה חשוב להקפיד

מה אנחנו מחלקים – באמצעות ההסכם ניתן לחלק את כל נכסי העיזבון וניתן לחלק רק חלק מנכסי העיזבון, הנכסים אליהם לא מתייחס ההסכם יחולקו בהתאם להוראות הקבועות בצו.

רק נכסי העיזבון פטורים ממס – את המשמעות נסביר בדוגמה: יש דירה ששווה מיליון וסך כספי העיזבון מסתכם לחצי מיליון, היורשים בכל זאת רוצים לשנות את אופן החלוקה שנקבעה שווה בשווה בצוואה, כך שיורש אחד יקבל את כל הזכויות בדירה ויורש אחר את הכספים, במצב שכזה היורש שמבקש לרכוש את הזכויות יאלץ לשלם כספים נוספים שאינם קשורים לנכסי העיזבון, פעולה זו תחייב במס ביחס לשווי העסקה בחלק היחסי והיא אינה פטורה ממס. 

אישור ההסכם – החוק לא מחייב את היורשים אשר חתמו על הסכם חלוקת עיזבון לאשר אותו בפני בית המשפט, חתימה עליו מספיקה ותהפוך אותו לבר תוקף, בשים לב לכך שיש להציגו יחד עם הצוואה או צו הירושה אשר קבע כי הצדדים להסכם הם היורשים המופיעים בצו.

עיזבון שמונה לו מנהל – מנהל עיזבון יכול להציע לבית המשפט, הצעת חלוקה ובית המשפט רשאי לאשר זאת, גם במצב שמנהל העיזבון לא קיבל את הסכמת היורשים לדבר.

הסכם חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון – מונע סכסוכי ירושה ומסדיר טוב יותר את אופן חלוקתה 

יורש פולש – ישנם מצבים בהם אחד היורשים התגורר עם הוריו וסעד אותם טרם פטירתם ועכשיו לאחר שאלה הלכו לעולמם, נותר אותו יורש להתגורר בדירת ההורים והוא רואה עצמו כבעל זכות המגורים ולפעמים גם כבעל זכויות הבעלות, על אף שלא כך הדבר והוא למעשה נחשב כשוכר אשר צריך לשלם דמי שכירות ראויים ליתר היורשים אשר מחזיקים יחד איתו בזכויות בדירה.

באמצעות עריכת הסכם חלוקת עיזבון והגעה להסכמות הן ביחס לזכויות המגורים והן ביחס לבעלות, ניתן יהיה להימנע מהגשת תביעה פינוי מושכר אשר תאלץ את אותו יורש לצאת בכוח מדירת העיזבון. 

יורשים שותפים במקרקעין  – במצב כזה יורש אחד יכול לבקש למכור והשני להמשיך להחזיק במקרקעין והשלישי נמנע, במקרה ושלושת היורשים לא ייעזרו בהסכם חלוקות העיזבון טרם רישום הזכויות, ייתכן ולא יהיה מנוס מהגשת תביעה לפירוק שיתוף בה יתבקש בית המשפט להכריע ביחס לאופן הפירוק. מיותר לציין שהליך הפירוק מגלם בתוכו עלויות רבות ולעיתים ייתכן שהנכס יימכר במחיר נמוך יותר מהשווי האמיתי שלו בשוק.

הסכם חלוקת עיזבון – איך עושים

הדבר החשוב ביותר הוא שיתוף פעולה והבנה בין היורשים שעריכת הסכם חלוקת עיזבון היא מטרה משותפת לכולם, אשר בסופו של דבר כאמור תחסוך להם כספים רבים ובירוקרטיה סבוכה ומיותרת. בנוסף, חשוב להיוועץ במספר גורמים ובניהם עורכי דין מתחום הירושות והעיזבונות אשר מנוסים באיתור נכסי עיזבון וריכוזם ובעריכת הסכמים מסוג זה.

לרוב עורכי הדין ישתפו פעולה עם יועצי מס ובמקרה שיהיה צורך גם בשמאים אשר ידעו להעריך נכונה את נכסי העיזבון, כמו כן קורה לא אחת שנעזרים גם בשירותיו של עורך דין חוזים שייתן את עצתו ואת הדגשים הרלוונטיים לכל הסכם חלוקת עיזבון.

שאלות נפוצות

האם ניתן לערוך הסכם חלוקת עיזבון לאחר ביצוע רישום זכויות בטאבו בהתאם לצו קיום צוואה? אם חולק העיזבון חלף המועד לעריכת ההסכם. יחד עם זאת, ישנם מצבים מיוחדים בהם ייתכן ויהיה ניתן לעשות זאת.

האם יורש יכול להסתלק מעיזבון דרך הסכם חלוקת עיזבון? כן יורשים אשר מעוניינים לוותר על חלקם יכולים לעשות זאת כחלק מן ההסכם. במקרים מיוחדים בהם מדובר ביורש פושט רגל וכדומה ייתכן שתתבקשו להוכיח, כי ההסתלקות נעשתה בתום לב ולא במטרה להבריח רכוש.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים
צו ירושה

צו ירושה

צו ירושה הוא צו משפטי שניתן לאחר פטירתו של אדם, אשר מטרתו להצהיר אודות יורשיו של אדם במקרה בו אדם נפטר ולא הותיר

קרא עוד >>
עורך דין ירושה

עורך דין ירושה

עורך דין ירושה מטפל בכל הקשור לדיני הירושה והעיזבון, הן מצד המורישים אשר מעוניינים לערוך צוואה ולתכן את אופן העברת הרכוש אותו צברו

קרא עוד >>

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם