בדיקת ליקויי בניה

על קניית דירה ועל החשיבות שבעריכת בדיקת ליקויי בניה לפני כן

קניתם דירה חדשה או מתכננים לקנות דירה – קודם כל מגיע לכם מזל טוב. חשוב להדגיש כי כשם שמדובר בעסקה החשובה והגדולה ביותר שתעשו בחייכם – כך גם גודל האחריות והחשיבות שבעריכת בדיקת ליקויי בניה, בניסיון למנוע תביעות מיותרות ותסבוכות משפטיות אשר עשויות לעלות לא מעט כסף. קניתם דירה מקבלן ונחשפתם לליקויי בניה, הגעתם גם כן למקום הנכון, במאמר זה נסקור את החשיבות שקבלת ייעוץ מעורך דין ליקויי בניה טרם נקיטת כל הליך או אמצעי כנגד הקבלן או בעל הדירה.

מהם בדיקות ליקויי בנייה שניתן לבצע לפני רכישת הדירה?

ישנן מספר אפשרויות לבדיקת ליקויי בניה, כשלעיתים נהוג לכנותן "בדק בית", אותן ניתן לערוך לפני רכישת הדירה. רבים מרוכשי הדירות לא מכירים בחשיבותו של בדק הבית זאת בשל חוסר המודעות להשלכות הרבות של הימנעות מביצועה. דירה איכותית ושמורה יכולה להעניק לרוכשים שקט למשך שנים רבות ואילו דירה שיתגלו בה ליקויים עשויה לגרום עוול משמעותי.

כך למשל בדיקה מקיפה של מערכות החשמל הן בבית המשותף והן בדירה אותה אתם מתכוונים לרכוש היא חשובה, יש לוודא את תקינות כל מערכות החשמל. מערכת נוספת היא האיטום בבית ולרוב היא מהווה נדבך משמעותי בעת ביצוע בדיקת ליקויי בניה. מערכת איטום שלא בוצעה היטב יכולה לגרור את הדייר לשנים ארוכות של הוצאות ענק על תיקונים ואיתורי נזילות. כמו כן, בעיות במערכת האינסטלציה הינן בין הבדיקות השכיחות שנהוג לבצע, ועוד.

חוק המכר מסדיר את האחריות של הקבלן כלפי הקונה. עם מסירת הדירה מהקבלן יש לערוך פרוטוקול מסירה, במסגרתו הן המוכר והן הקונה עורכים רשימה של ליקויי בנייה. על כן, בעת מסירת הדירה ישנה חשיבות שהדירה תהיה נקיה או כזאת שתאפשר התמצאות נוחה וחשיפה של ליקוי בניה גם כשאלה לא בולטים לעין. חשוב מאוד שכל ליקויי בנייה שאתם מאתרים בזמן עריכת הבדיקה יתועדו וירשמו בפרוטוקול המסירה.

כיוון שנטל ההוכחה בתביעת ליקויי בנייה רובץ לפתחו של הקונה ולא של המוכר או הקבלן כך גם בדיקת ליקויי בניה צריכה להתבצע ביסודיות ובאופן מקיף תוך סיוע וייעוץ של עורך דין ליקויי בניה. עוד יש לציין כי במבחן נזק מול תועלת ברור שעלות בדיקה כזו היא זניחה, זאת בהשוואה לשווי הנכס אשר נרכש וכן בהשוואה לנזקים רבים עתידיים אשר עשויים להתגלות שעלות תיקונם עשויה להאמיר לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

בתום שנה ממועד קבלת דירה מקבלן נהוג לבצע הליך תיקון של הליקויים שהתגלו, באמצעות חוות דעת מקצועית, אשר תצביעה גם על ליקויים סמויים שאינם נגלים לעין בלתי מקצועית. את חוות הדעת יש להמציא לקבלן על מנת שיפעל לתקן את הליקויים אשר התגלו במהלך בדיקת ליקויי בניה.

חשוב לדעת – תקופת האחריות לא מסתיימת לאחר שנה, ישנם סוגים מסוימים של ליקויי בניה להם תקופת בדק ארוכה יותר, לדוגמא ליקויים שמתגלים במכונות ודוודים, התקלפויות חיפויי חוץ ליקויי בניה ביסודות הבניין ועוד.

בדיקת ליקויי בניה

מה קורה אם קבלן מסרב לתקן ליקויי בניה?

במקרים רבים ניתן להגיש תביעה לבית המשפט באמצעות עורך דין ליקויי בניה לשם קבלת פיצויים עקב ליקויי הבנייה וכן ניתן להגיש תביעה ל"צו עשה" שתחייב את הקבלן לבצע את התיקונים, ככל ובית המשפט ישתכנע כי ניתנה הזדמנות לקבלן לתקן את הליקויים והקבלן לא ביצע זאת או נכשל בביצועם, כמו גם במקרים בהם לא ניתן לבצע את התיקונים, ייטו בתי המשפט לפסוק גם פיצויים כספיים. בהערת אגב נאמר כי בית המשפט יכול לפסוק פיצויים כספיים לרוכשי הדירות בגין ירידת ערך הדירה עקב ליקויי בנייה או ליקיים שאינם ניתנים לתיקון.

מה החשיבות בשימוש בעורך דין ליקוי בנייה?

הכרת המטריה והעוסקים בתחום מהנדסים, שמאים ובעלי מקצוע רלוונטיים, מייצרת מענה כולל לצרכי ההליך ותסייע בהתמודדות מול האחראי על ליקוי בנייה, עורך דין מקרקעין בקיא בתקופות ההתיישנות ויידע לאפיין את סוג התביעה אותה יש להגיש על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר ביחס לכל מקרה ומקרה.

משרד עורכי דין פרץ חסון מלווה כדבר שבשגרה בעלי נכסים ומסייע להם יחד עם מומחים בתחום באיתור ליקוי בנייה וייצוגם בערכאות במטרה להביא לתיקונם של ליקיים אלה וקבלת פיצויי הולם, המשרד מעניק שירות משפטי מקיף ומלווה רוכשים ומוכרים צעד אחר צעד בשקיפות מלאה ובחתירה מתמדת להגנה על האינטרסים של לקוחותיו.

קניתי דירה חדשה מקבלן, מי אחראי על תיקון ליקויי הבניה אשר התגלו בדירה?

לרוב האחריות היא על הקבלן, אך יחד עם זאת יש לבחון כל מקרה לגופו תוך בחינת סעיפי החוק וסעיפי הסכם המכר עליו חתמתם במעמד הרכישה.

האם כבר במעמד מסירת הדירה עלי להסתייע במהנדס לשם בדיקת ליקויי בניה?

הסתייעות במהנדס לא יכולה להזיק, אך לרוב במעמד קבלת הדירה די בבדיקת ויזואלית של הקונה, תוך ציון הליקויים בפרוטוקול הדירה, לאחר קבלת ייעוץ משפטי מלא מעורך דין מקרקעין. עם זאת, לקראת תום התקופה של בדיקת ליקויי בניה נהוג להמציא לקבלן חוות דעת מקצועית על מנת שזה יוכל לפעול לתיקון הליקויים.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים
הסכם שיתוף במקרקעין

הסכם שיתוף במקרקעין

הסכם שיתוף במקרקעין הוא כלי משפטי באמצעותו ניתן להסדיר את אופן השימוש במצב בו ישנם מספר בעלי זכויות בחלקת מקרקעין אחת. מטרת ההסכם

קרא עוד >>
ליקויי בניה

ליקויי בניה

תביעת ליקויי בניה היא תביעה אשר מוגשת על ידי רוכש דירה נגד מי שמכר לו את הדירה (קבלן, יזם וכו'). בהתאם למחקר שנערך

קרא עוד >>

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם