ערעור על פסק דין – מדריך קצר למערער המהרהר

עורך דין ערעור על פסק דין עוסק בייצוג הצדדים להליכים משפטיים המתנהלים בבתי משפט של ערעור, לרוב מדובר בסיבוב השני(או לעיתים השלישי) של ההליך ולאחר שכבר ניתן פסק דין ראשון בהליכים הקודמים שהתנהלו בין הצדדים.

עורך דין שמייצג בהליכי ערעור הוא עורך דין שתחום עיסוקו הוא ליטיגציה אזרחית מסחרית.

במאמר קצר זה, נסקור את מדרגות בתי המשפט, את ההבדלים ביניהן, ונסביר מתי מערערים, לאן והאם נדרש אישור או נדרשת רשות כלשהי להגשת הערעור.

מדרגות בתי המשפט השונים

בהלכים אזרחיים קיימות שלוש מדרגות של בתי משפט – בתי משפט השלום, בתי משפט המחוזיים ובית המשפט העליון.

ככלל, ערעור על פסק דין יוגש לבית משפט שנמצא מדרגה אחת מעל בית המשפט שעליו מערערים, מבית משפט שלום מערערים למחוזי ומבית המשפט המחוזי מערערים לבית המשפט העליון.

בית משפט השלום דן בתיקים אשר סכום התביעה בהם הוא נמוך מ- 2.5 מיליון ₪. בית המשפט המחוזי דן בתיקים אשר סכומם עולה על 2.5 מיליון ₪ וכן בתיקים ספציפיים נוספים(לדוג' תביעה לבעלות במקרקעין). בית המשפט העליון יושב לדון בערעורים על בית המשפט המחוזי, ולעיתים יושב הוא לדון גם בערעורים על בית משפט השלום(בסיבוב שלישי).

ערעור על פסק דין בזכות לעומת ערעור ברשות

בהליכי ערעור צריך לעשות הפרדה בין מקרים בהם יש למערער זכות ערעור על פסק דין, לבין מקרים בהם הוא צריך לקבל את הרשות מבית המשפט על מנת לערער.

זכות ערעור ניתנת למערער בדרך כלל כאשר מדובר בערעור ראשון על פסק דין.

כלומר, אם ניהלתם הליך משפטי בבית משפט השלום ואתם לא מרוצים מפסק הדין, יש לכם זכות ערעור בפני בית המשפט המחוזי. 

בדומה, אם ניהלתם הליך בבית המשפט המחוזי, ואתם רוצים לשנות את הקביעות שניתנו במסגרת פסק הדין, אתם זכאים להגיש ערעור לבית המשפט העליון.

במקרים בהם מדובר על ערעור שני, נדרשת רשות מבית המשפט שאליו מערערים.

אם לדוג' ניהלתם הליך בבית משפט השלום, לא הייתם מרוצים מפסק הדין שניתן, הגשתם ערעור על פסק דין לבית המשפט המחוזי וגם שם ניתן פסק דין שאתם לא אוהבים, אתם יכולים לערער פעם נוספת (שניה במספר) על פסק דינו של בית המשפט המחוזי לבית המשפט העליון.

אך, במקרה זה כבר לא תעמוד לכם זכות קנויה להגשת הערעור, אלא תצטרכו לקבל רשות מבית המשפט העליון כדי להגיש את הערעור. היות ומדובר בסיבוב שלישי של הדיון, בית המשפט העליון לא נותן את רשות הערעור ביד רחבה, והיא ניתנת במקרים מוגדרים ומצומצמים.

על מנת למקסם את הסיכויים לקבל רשות ערעור כזו מבית המשפט, עליכם להיוועץ עם עורך דין ליטיגציה מנוסה, אשר מכיר את התנאים והמקרים בהם תינתן רשות ערעור על פסק דין.

ערעור על פסק דין

מקרה נוסף בו יש צורך באישור להגשת ערעור, הוא מקרה בו מערערים על החלטת ביניים שניתנה בהליך. החלטת ביניים היא החלטה שניתנה במסגרת ההליך, אך היא לא פסק דין.

בהליכים משפטיים ניתנות לא מעט החלטות ביניים. החלטות אלה לא מסיימות את ההליך, ולכן אינן נקראות פסק דין. החלטות ביניים ניתנות בבקשות שונות שמוגשות בהליך, לדוג' בקשות לצווים זמניים, בקשות לצווים לגילוי מסמכים, בקשות לזימון עדים, בקשות למחיקת ראיות וכו'.

ברגע שניתנת החלטה בבקשת ביניים, ואחד הצדדים לא מרוצה מההחלטה, הוא יכול לערער על ההחלטה, גם כאן, נדרש אישור בית המשפט. במאמר מוסגר נציין שעל החלטת ביניים ניתן לערער גם במסגרת ערעור על פסק דין(אותו ערעור שניתן בזכות, ערעור על החלטה לאחר פסק דין), אך לפעמים אלמנט הזמן והתזמון מחייבים או מצדיקים הגשת ערעור על אותה החלטת ביניים באותו הרגע.

גם כאן, על מנת למקסם את הסיכויים לקבל רשות על החלטת ביניים, עליכם להיוועץ בעורך דין ערעור מנוסה, אשר מכיר את התנאים והמקרים בהם תינתן רשות ערעור על החלטה שניתנה בבקשת ביניים ויסייע לכם לצלוח את משוכת מתן רשות הערעור.

הדברים שכתבנו לעיל נכונים גם בהליכים המתנהלים בהליכים סביב ירושות ועיזבונות. בהליכים אלה ישנו בית משפט ספציפי אשר הוקם לדון בתיק אלה והוא בית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט לענייני משפחה הוא בעל סמכות מקבילה לבית משפט שלום, אזי, במקרה בו מדובר בהליך התנגדות לצוואות, או התנגדות לירושות, הערעורים יהיו לבית המשפט המחוזי בזכות(או ברשות אם מדובר בהחלטת ביניים), ולבית המשפט העליון ברשות.

עורך דין ערעור  – שאלות נפוצות 

  • האם ניתן להגיש ראיות חדשות בערעור?
    ככלל לא, אך במקרים חריגים ובמקרים מוגדרים ניתן לעשות זאת.
  • האם כל החלטת ביניים ניתנת לערעור?
    לא, ישנן החלטות ביניים שלא ניתן לערער עליהן במהלך ההליך, והן ניתנות לערעור רק במסגרת ערעור על פסק דין.

משרדנו חסון פרץ – עורכי דין מעניק ייעוץ משפטי שוטף ליחידים, עסקים ולחברות, ומלווה צדדים לערעורים במגוון תחומים.

אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נשמח לעמוד לרשותכם ולייצג אתכם תוך שימוש בחשיבה פורצת דרך, ביכולות ובניסיון אשר רכשנו עם השנים.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

המלצות
המלצות על עורכי דין
פוטו געתון
עורכי הדין ממשרד חסון פרץ מלווים אותנו בתחומים מגוונים בעולם העסקי. תמיד נעים לעבוד איתם, זמינות מעולה ומקצועית ברמה הגבוהה ביותר
המלצות על עורכי דין
עמותת ברית חייל האצ"ל
עמותת ברית חייל האצ"ל נהנית משירות מסור ומקצועי של משרד חסון - פרץ
משרד עורכי דין המלצות
ד"ר יונתן לברון
עורכי דין מקצוענים, אמינים ובעלי ניסיון רב! מאוד מבסוט מהשירות ומהמקצועיות שלכם! תודה רבה רבה, עזרתם המון! ממליץ בחום.
כלבו לחתול
כלבו לכלב ולחתול
באמת שירות מקצועי, זמינים לכל שאלה ובכל שעה. לגמרי ממליצים.
מיקי לוצקי (1)
מיקי לוצקי
עורך דין חסון העניק לי שירות מקצועי ואדיב במספר עניינים שיפוטיים בהם פניתי לעזרה ממשרדו. לכל אורך הדרך הרגשתי בטוחה ושיש על מי לסמוך ואכן הוא תמיד הוכיח את עצמו במאת האחוזים. בנוסף, הוא גם אדם מאוד נחמד ואכפתי שזה גם היה חלק בלתי נפרד מטיפולו המסור כאשר הפגין סבלנות רבה על מנת לענו לכל שאלותיי, ולהסביר לי על המתרחש. ממליצה בחום!
רינת-שחם2
רינת שחם
בתור מעצבת שמלות כלה עולם המשפט תמיד נשמע לי גדול ומאיים כבר מהפגישה הראשונה עם גל הרגשתי שאני בידיים טובות. המשרד מלווה אותי ועורך לי הסכמים עסקים המותאמים לצרכי בסבלנות רבה ונותנים ייעוץ ענייני כאשר אני נדרשת לכל החלטה עסקית.
לאפה מדיה
LAFA MEDIA
כבעלים של משרד פרסום כאשר נדרשתי לייעוץ משפטי, ניצב לצידי משרד מקצועי שענה על כל הציפיות וידע לחשוב מחוץ לקופסא תוך מציאת פתרונות שחסכו לי כספים רבים.
pnf_logo2
printNframe
מרוצים מהשרות היחס החם וההבנה של הצרכים שלנו, שרות מעולה!
סער נווה(2)
סער נווה
קיבלתי את המענה הכי מהיר מתוקתק, יעיל ומקצועי שקיבלתי בחיי. תודה שיש אנשים מקצועיים כמוכם. ממליצה בחום. אתם עילוי!
אלמה אולה
אלמה אולה
ייעוץ משפטי שוטף בכל הקשור לענייני החברה שבבעלותי מקצוענים
לוגו פרופ לברון
פרופ' לברון יעקב
במשרד פרץ חסון יש זן נדיר ומיוחד של עורכי דין. כאלה ששומרים על יושרה, הגינות, אדיבות ואכפתיות. מחמם את הלב לדעת שיש בקרב הדור הבא של עורכי הדין המובילים בישראל אנשים כאלה. ממליץ מאוד לכל מי שנזקק לייצוג וייעוץ משפטי להשתמש בשירותים המשפטיים של משרדם
באדולינה
באדולינה
טיפול מסור יעיל ומהיר הגעה לתוצאות בצורה מהירה וטובה תודה לכם
תקשורת
קודם
הבא
מאמרים נוספים
תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית היא הליך אשר מוגש על ידי אדם אחד או מספר אנשים מצומצם, בשמה של קבוצת אנשים רחבה. לרוב מדובר בתביעות שהנזק

קרא עוד >>
עורך דין לשון הרע

עורך דין לשון הרע

שיטוט קצר ברשתות החברתיות מלמד כי מידי יום מתרחשים מקרים רבים של הוצאת דיבה ופרסום לשון הרע. בטרם עידן הרשתות החברתיות תופעות אלה

קרא עוד >>

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם